2010. szeptember 26., vasárnap

Ajvár, avagy egy rabszolga munka története


Az ajvárt eddig mindig készen kaptuk. Férjem szülei elkészítették, mi haza szállítottuk és egész évben volt mihez nyúlni. Ha elfogyott és a boltban kényszerültünk 1-1 üveget vásárolni, az mindig csalódás volt, mert meg sem közelítette a házi ízeket.
Ebben az évben a dolgok másként alakultak. Múlt vasárnap este férjem hazaállított 200 db paprikával, hogy holnap indul az ajvár készítés. Azt mindig is gondoltam, hogy ez nem egy könnyű meló, de a valóság a legvadabb elképzeléseimet is felülmúlta.
Hétfőn munka után nekikezdtünk a 200 db paprika feldolgozásának. Férjem sütötte őket én pedig hámoztam, közben rohangáltam a számítógéphez, hogy a Segítsüti licit finisét is követni tudjam. Este 11-kor azt találtam mondani, hogy ha még egyszer valaki egy darab paprikát is be mer hozni a házba, az nagy bajban lesz, és komolyan elgondolkodtam azon, hogy örökre lemondok eme zöldségféle fogyasztásáról. Másnap folytatódott a munka, és amikor végül megláttam, hogy ilyen töménytelen mennyiségű paprikából, annyi munka után kevesebb mint két tucat üveg paprikakrém lett, majdnem sírva fakadtam.
Azóta eltelt majd egy hét, és lehiggadtak a kedélyek. Ha bemegyek a kamrába, már büszkén nézek rá az ajváros üvegekre. Igen, megcsináltuk! És hogy jövőre, mi lesz? Azzal most inkább nem foglalkozom:)

Hozzávalók:
200 db hosszú, vastag húsú piros paprika,
4 kg padlizsán,
300 g olaj,
300 g borecet,
150 g cukor,
só (4 kg darált paprikához 5-6 kk.),
szalicil,
olaj a felöntéshez.

A paprikákat parázson, vagy gáztűzhelyen vaslapon - száruknál forgatva - szépen körbesütögetjük. Akkor jó, ha a paprika héja feketére égett. A sült paprikákat nejlon zacskóba csomagoljuk min. 20 percre, hogy a melegben dunsztolódjanak. A paprikákat meghámozzuk, és a magokat kiszedjük belőlük. A sült paprikákat beletesszük egy nejlon zsákba (nagy lyukú zöldséges zsák), egy egész éjszakára fellógatjuk, és hagyjuk lecsöpögni (csak el ne felejtsünk tenni alá egy edényt).
Másnap megsütjük a padlizsánokat, lehúzzuk a héját és jól kinyomkodjuk. A paprikákat és a padlizsánt húsdarálón finomra daráljuk. Kimérjük az olajat, ecetet, só, cukrot és beleöntjük őket egy nagy edénybe, és addig melegítjük, míg a cukor és a só felolvad, ekkor kerül bele a darált paprika és padlizsán. Folyamatos keverés közben kb. 1 és fél óráig főzzük, amíg szépen besűrűsödik.
A paprikakrémet üvegekbe töltjük és 50 fokra előmelegített sütőben tesszük őket egy egész éjszakára (az ajtót nem nyitogatjuk).
Másnap egy csipet szalicilt teszünk minden üveg tetejére és felöntjük annyi olajjal, mai éppen ellepi, majd rácsavarjuk a tetejét. Már mehetnek is a kamrába.
Ugye, milyen egyszerű?


5 megjegyzés:

Dia írta...

Minden elismerésem a Tiéd!

Bianka írta...

Ez igen :))

családi tűzhely írta...

Köszönöm Lányok, ez tényleg nagy meló volt:)

Csibe írta...

Huhhh, még nekem is :))
Nagyon ügyes vagy!

családi tűzhely írta...

Csibe, köszönöm!