2010. augusztus 30., hétfő

Nyári töltött káposzta


Nagyon szeretem a töltött káposztát, sokáig csak télen élveztem e remek eledelt. Tavaly nyáron egyik kolleganőm mesélte, hogy hétvégén töltött káposztát csinál. Rögtön rácuppantam a témára: Töltött káposztát nyáron? Én is akarok ilyet!!! Ebből született ez a recept. Örök hála a kolleganőnek az alap ötletért!

Hozzávalók a kovászoláshoz:
1 fej káposzta,
1 csokor kapor,
1 szelet kenyér,
só, víz.

Hozzávalók a töltelékhez:
5 dkg füstölt szalonna,
1/2 kg darált hús,
1 fej hagyma,
8 dkg rizs,
1 gerezd fokhagyma,
1 tojás,
1 teáskanál pirospaprika,
só, bors, babérlevél.

Hozzávalók a habaráshoz:
2 ek. liszt,
2 dl tejföl,
1 kk. pirospaprika,
1 csokor kapor apróra vágva.
A káposztát úgy készítjük, ahogyan a kovászos uborkát. A káposztát leveleire bontjuk, a kaporra rétegezve belerakjuk egy 5 literes üvegbe, tetejére teszünk egy szelet kenyeret, és felöntjük felforralt, sós vízzel ( 1 liter vízhez 1 ek. só). 2-3 napra kitesszük a melegre, és kész is.
A töltelékhez a szalonnát és a hagymát felaprítjuk, kevés olajon megpirítjuk, majd a húshoz adjuk. Összedolgozzuk a rizzsel, az áttört fokhagymával, a tojással, a pirospaprikával, sóval és borssal. A káposztalevelek közepére halmozzuk, feltekerjük.
A maradék káposztalevelet felaprítjuk, és a lábos aljára szórjuk. Ráfektetjük a káposzta tekercseket, beletesszük a babérleveleket, és felöntjük annyi vízzel, ami éppen ellepi. Fedő alatt puhára pároljuk. Kb. másfél/két óra.
Ha a káposzta már puha, kapros habarással besűrítjük.







7 megjegyzés:

Thrini írta...

Én is készítettem a nyáron, sztem finomabb mint a téli. A kovászolt káposzta nekem nagyon ízlik. Nálam csomboros változat főtt.

Chef Viki írta...

Hasonlót ismerek én is :-)

Kovászolás nélkül, csak a sima édeskáposzta levél, rizs helyett pedig beáztatott kukoricadara. S bográcsban főzve, esetleg 1-2 disznókörömmel dúsítva :-) Szerintem is jobb, mint a téli!

családi tűzhely írta...

Thrini, tényleg finomabb a kovászolt káposzta, mint a téli.

Chef Viki, a te változatod is megér egy misét:)

Bianka írta...

Mondjuk nekem a téli az igazi, de apuék szokták ezt is, és nagyon finom. Igazán guszta lett

családi tűzhely írta...

Bianka, a téli is nagyon tuti, nekem sok füstölt hússal és kolbival.

gondaanyu írta...

Ezt a kovászolást nem ismerem, de édeskáposztából, abból a finom zsenge zöldből szoktam töltöttkáposztát nyáron főzni. A végén kicsit megsavanyítom ecettel.
Télen meg ugye kemencébe, jó sokat.

családi tűzhely írta...

Gondaanyu, azt a kemencés változatot szívesen megkóstolnám:)